Kontenery morskie - rodzaje

Kontenery morskie – rodzaje

Jeżdżąc po polskich drogach spotykamy ich przynajmniej kilka dziennie. Podpięte do naczep, wielkie metalowe prostopadłościany, a w nich najróżniejsze towary, od żywności, poprzez zabawki, aż po ubrania i wiele wiele innych. Mowa oczywiście o kontenerach morskich. Jakie rodzaje kontenerów są aktualnie używane do przewozu towarów? Sprawdźmy!

Kontenery morskie ogólnego przeznaczenia (general purpose container)

Najczęściej spotykane. Służą do przewozu dosłownie wszelkiego rodzaju ładunków drobnicowych, ale odpowiednio przystosowane mogą posłużyć do transportu materiałów sypkich (w opakowaniu typu big bag), a nawet cieczy (transportowana w tzw. flexitanku). Wyróżniamy kilka rodzajów takich kontenerów.

  • 20′ – kontener 20 stopowy o wymiarach 6,1 m x 2,4 m x 2,6 m i maksymalnej ładowności 21,7 tony.
  • 40′ – kontener 40 stopowy o wymiarach 12,2 m x 2,4 m x 2,6 m i maksymalnej ładowności 28,5 tony.
  • 40’HC – kontener 40 stopowy z podwyższanym dachem o wymiarach 12,2 x 2,4 x 2,9 m i maksymalnej ładowności 28,5 tony.

Kontener o otwartych bokach (open sided container)

Są to specjalnie przystosowane kontenery morskie służące do przewozu towarów, których wymiary uniemożliwiają skorzystanie z kontenerów standardowych lub tak zwanych Open Top (z otwartym dachem – o czym za chwilę). Istnieją dwa rodzaje, których wymiary są dokładnie takie jak w przypadku kontenerów 20′ i 40′ GP, z tą różnicą, że rozsuwane boki pozwalają na przewóz towaru, którego wymiary przekraczają standardową szerokość.

Kontener z otwartym dachem (open top container)

Kolejny wariant, tym razem – z otwartym dachem. Pozwala to na transport towarów o wysokości przekraczającej wymiary standardowego kontenera. I w tym wypadku istnieje podział na kontenery 20 i 40 stopowe, z tą różnicą, że dzięki brakowi zadaszenia, transportować można elementy o ponadnormatywnej wysokości.

Kontener Flat Rack

W tym wypadku, mówimy o kontenerze morskim, który jest pozbawiony ścianek bocznych oraz dachu. Dzięki wzmocnionej podłodze oraz bardzo mocno osadzonych ścianach czołowych, możliwe jest bezpieczne mocowanie i zabezpieczanie różnego rodzaju ładunków. Dodatkowo, na specjalne zamówienie, montowane są także kłonice, które dodatkowo zabezpieczają towar po bokach.

Warto pamiętać, że dodatkowe wzmocnienia podłogi oznaczają, że zwiększona zostaje jej grubość – do prawie 30 cm w przypadku kontenera 20′ oraz 60 cm w przypadku 40′. Jak wiadomo, wysokość to szczególny parametr w przypadku transportu drogowego towarów gabarytowych. Oznacza to, że zwykle znacznie łatwiej dostarczyć do portu ładunek bez kontenera i dopiero na miejscu, już przed załadowaniem na statek, przeprowadzić konteneryzację.

Kontener Platforma (platform container)

Także i tutaj kontener pozbawiony jest ścian bocznych oraz dachu. Różnica jest między platformą a flat rackiem jest taka, że w przypadku tego pierwszego, podłoga jest znacznie bardziej wzmocniona. Dzięki niej, możliwy jest transport ładunków o bardzo dużych naciskach punktowych.

Używa się ich tylko do transportów w relacjach port-port. Istotnym podobieństwem do kontenerów typu flat rack (oprócz rzecz jasna budowy) jest możliwość układania ich obok siebie w ładowniach statków. Oznacza to tworzenie tzw. tween decków umożliwiających transport ładunków nieskonteneryzowanych.

Kontener Cysterna (tank container)

Kontenery zawierające wbudowany zbiornik. Jak nie trudno się domyślić – transportuje się w nich substancje płynne – zarówno chemię, jak i ciecze pitne. Bazę do takiej zabudowy stanowi standardowy kontener 20′. Aby uniknąć niebezpieczeństw wynikających ze zbyt dużego falowania oraz rozszerzalności cieplnej transportowanych substancji, napełnia się zwykle maks. 80% pojemności zbiornika.

Kontener Morski Chłodniczy (refrigerated container)

W tym wariancie, mówimy o kontenerach służących do przewozu materiałów wymagających utrzymywania w stałej temperaturze. Ściany są obłożone pianką poliuretanową, natomiast podłoga zbudowana jest z aluminiowych T-gratingów, które pełnią funkcję kanałów powietrznych. Urządzenie chłodzące podtrzymuje stałą temperaturę w zakresie od -25°C do +25°C.

Układający towar, należy pamiętać o pozostawieniu minimum 75 mm szczeliny u góry, aby zapewnić swobodny przepływ powietrza. Tego typu kontenery bazują na standardowych 20′.

Podsumowanie

Jak widać, kontener kontenerowi nierówny. Oprócz wyżej wymienionych, występują również inne, rzadziej spotykane, takie jak np. przeznaczone do transportu materiałów sypkich (break bulk). Warto w związku z tym dobrze zorientować się w odpowiednim doborze urządzenia transportowego, a także odpowiednim zweryfikowaniu czy po konteneryzacji będzie możliwy również transport drogowy.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.